DIY Happylights

Jeg har lenge ønsket meg happylights
og da jeg såg en DIY i Rom123
måtte jeg jo bare prøve.

Men fant fort ut at det ikke var så enkelt som
det stod i oppskriften,
så det ble litt prøving og feiling.



Men her kommer iallfall en nøye utprøvd fremgangsmåte,
slik at dere slipper å banne og irritere dere slik jeg til tider gjorde...

Du trenger:
En liten lysslynge
Ballonger
Vaselin
Appretur/stivelse (pulver)
Lim (jeg brukte lakklim fra Panduro,
men du kan sikkert bruke tapetlim eller decopagelim etc)
Garn i ønskede farger (jeg brukte bomullsgarn)
Engangshansker (blir fort litt kliss)



Først blander du appretur til en tykk masse. 
Oppskrift står på pakken,
men ta myyyyye mer pulver enn det som står. Ca 1 dl.

Så tar du i godt med lim

Garnet dyppes så i blandingen
Enten kan du dyppe hele nøstet nedi,
eller så kan du surre opp små garnballer som du dypper.
Men ikke dypp nedi løst garn,
for da vil det bare floke seg.

Blås opp ballongene
Smør på vaselin



Og så kan du begynne å surre,
på kryss og tvers.
Den siste trådenden smetter du under 


Så henges de til tørk
i ca et døgn på et lunt sted


Viktig å henge opp,
for når de tørker vil luften gå ut av ballongene,
og hvis de da ligger på bordet vil de få en bulk.

Dersom ballongene er blitt små,
er det bare å klippe et lite hull i enden og
fiske den forsiktig ut.

Hvis ikke stikker du masse små hull mens du 
passer på at ikke garnet er klistret til ballongen.
Og så er det bare å fiske den ut gjennom en åpning.


Et lys puttes inni hver ball
og festes med garn/tynn ståltråd etc.

Og så er det bare å pynte der det måtte passe.

Jeg hadde bare en lysslynge med svart ledning for hånden,
men den skal byttes ut med en hvit.


Lykke til!